Fråga i gästboken: prästen är en transperson

"Hej Karin!
Jag tycker att du tar upp angelägna ämnen i din blogg! Har en fråga om ett känsligt ämne, nämligen mitt eget bröllop. Ska gifta mig snart och har bokat präst och kyrka. Det har visat sig att prästen jag bokat har genomgått könsbyte och är en kvinna numera. För mig personligen är detta inget problem, men är orolig för att mina gäster (vet att vissa av dem är gamla och/eller har gammaldags värderingar) inte ska fokusera på vigselakten och brudparet utan på prästen som genomför den. Vill gärna vara en talesman för hbt-rättigheter och har själv homosexuella vänner, men just min bröllopsdag vet jag inte om jag vill göra till en politisk manifestation för detta.. vad anser du är rätt att göra? Funderar nu på att byta både präst och kyrka."

Karin svarar: Hej! Vad roligt att du ska gifta dig. Jag kan naturligtvis inte avgöra vad som är rätt och fel för dig, men några tankar vill jag ändå delge.

Bröllopet är en gudstjänst där du och din tillkommande står i fokus för böner och goda tankar. Så har ni kommit på att prästen har "genomgått könsbyte", eller könskorrigering som det numera kallas. Först undrar jag då, varför denna prästs privatliv har med dennes gärning som präst att göra. Varför behöver dina gäster veta hur prästen eller övrig personal vid bröllopet lever? Och varför behöver dina gäster bry sig om vilka livsval prästen eller övrig personal har gjort? Ärligt talat, om de funderar mer på hur prästen ser ut under röcklinet än på er två och er kärlek, kanske de ska fundera på att ansluta på bröllopsmottagningen istället.

För det andra tänker jag att prästen har gått igenom det sista steget i processen att bli sig själv, den han/hon är skapad att vara. Hon/han har följt sitt hjärta, precis som du och din partner gör, och säkert många av dina gäster. Alla vill vi bli respekterade för dom val vi gör.

Så det handlar inte om en politisk manifestation att vigas av en transperson eller av en homosexuell eller schweizare eller kvinna - ni vigs av en präst i Svenska kyrkan. Det är det väsentliga.

Lycka till!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...