Alphakurser

Jag fick ett erbjudande om att föreläsa på en alpha-kurs.

Det är ungefär lika troligt att se mig i alphasammanhang som att jag skulle skaffa mig en strävhårig tax.

Biskop Martin Lind är också skeptisk.

Varför är jag skeptisk då? Nedtoningen av dopet och nattvarden. Undervisningens "förmedlingsteologi". Raka frågor ska ge raka svar. T ex: "Hur kan jag vara viss om min tro?" (ger trosprestationsångest då om inte förr) Varför ska jag läsa Bibeln, och hur? Varför ska jag be, och hur? (Bara ett sätt är rätt, eller?) Vem är den Helige Ande? Vad gör den Helige Ande? (Anden ser vi inte, men vi hör dess röst) Hur kan jag bli fylld med den Helige Ande? (Här skulle väl dopet komma in då) Hur kan jag stå emot det onda? (I en av kursböckerna står att läsa att skilsmässor och homosexualitet är synd.)

Visst ska vi syssla med vuxenpedagogik, men mer dialog än föredrag är att föredra.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...