Med fågelperspektiv

Jesus får oväntat besök. Nikodemos kommer mitt i natten och dom sätter sig (kanske vid köksbordet med varsin kopp te och smörgås) och kommer in på det här med dopet. I alla fall har vi senare tolkat berättelsen som att dom pratar om dopet, eftersom det handlar om vatten, ande och att födas på nytt.

”Den som blir född på nytt kan se Guds rike”, menar Jesus. Han leker med orden här, och det är kanske ett tecken på att Jesus hade humor. Det grekiska ordet anothen kan nämligen betyda både ”på nytt” och ”ovanifrån”. Jesus påminner oss alltså om att det är från himlen det nya livet kommer.

Och att vara i Guds rike, är kanske att vara i det himmelska perspektivet, fågelperspektivet. Inte för att se ner på andra, utan för att leva med en klar överblick. Se lite mer och lite längre än bara det som finns precis framför näsan. För du är född från himlen!

”Jag är med er alla dagar till tidens slut”, säger Jesus det sista han gör innan han lämnar jorden. Därför kan vi våga leva i tillit – vi kan våga lämna oss själva i händerna på Någon som har den Totala Överblicken.

Med öppna tillitsfulla händer tar jag emot det liv som ges mig nu.
Jag ber om mod att leva utan ängslan och vila i den tid som Gud mätt ut.

Med stilla outgrundlig längtan tar jag emot det hopp som ges mig nu.
Jag ber om kraft att hålla ut i väntan till dess min ande nått sitt hem i Gud.
(Psalm 881 ur Psalmer i 2000-talet. Text Jonas Jonsson)

Bildtext: Jo, det var jag som drog det korta strået och gav mig upp på taket. Konstaterar där att med fågelperspektiv ser jag inte hur rhododendronbuskarna ser ut efter att Felix grävt hydda där (nu har jag lagt i 150 liter jord och satt ett litet stängsel) utan blommar ljuvligt!!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...