Reflektioner i kön

Den här kön hamnar man i emellanåt. Till avfallshanteringen. Man får inte knö sig före i vänsterfilen och blockera annan trafik. Man måste snällt vänta till sin tur, men jag brukar inte kunna hålla mig utan drar mina trädgårdsavfallsäckar till rätt container även om det blir långt och folk tittar surt på en. Men jag undrar varför dom har placerat containern för trädgårdsavfall längst bort. Det är ju mest det folk har, ser det ut som. Trä och metallskrot är inte alls lika vanligt förekommande. Sen kan man undra varför en del slänger sopsäckarna också i containern för trädgårdsavfall. Varför, liksom, köra flera kilometer för att sopsortera, och ändå sopsortera fel när man väl kommer dit? Onödigt. Sen tycker jag att folk kan hjälpa varandra istället för att sitta och sura i bilarna. Men de flesta som man börjar tjõta med är väldigt trevliga. Jasså, du har grävt upp cypresser. Jaa, men vad tråkigt att skyffla jord. Jaa, men det är ju bra väder å va ute i träggårn. Ja, och nyponrosorna är vassa. Det var ingen idé att knõla in dom i säckar först, tänkte jag. Näe, ingen idé alls. Det okomplicerade livet, vad härligt det är. På sajten sopor.nu kan man läsa en hel del om hur man sorterar rätt.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...