Barn och internet #2

Funderar lite mer omkring ungdomarnas nätvanor. Igårkväll gjorde jag ett test som Mats Andersson på Netscan uppmuntrade oss till på föreläsningen igår. Jag gick alltså in på en av de vanligaste ungdomssajterna, klickade in mig på chatten som "Malin14". Inom tre minuter hade jag fått 20 inviter från pojkar/män, och frågan om jag har "cam" (webbcamera) kom helt spontant och obesvärat. Man kan verkligen fundera över hur många av dessa "snyggkille19" som i själva verket är "fulgubbe57". Andra är helt öppna med att dom är äldre män som tänder på unga tjejer. Jag undrar hur många tjejer som verkligen har webcamsex. Mats Andersson menar att det är många. En ny typ av barnprostitution handlar om att män erbjuder att fylla på tjejernas mobiler eller ger dom biobiljetter om de visar något i webbcameran. I dagens Sverige är det ännu lagligt att lura, förföra, locka barn i textform.

Mats Andersson pratade också om fenomenet att en del killar tar intima bilder på sina flickvänner, som sedan när förhållandet tar slut läggs ut på nätet i syfte att hämnas och förnedra. En arbetskamrat reflekterade vid postfacken i morse om vilken manssyn våra konfirmandtjejer får, om vi ska "varna" dem för - inte bara fula gubbar och att lämna ut sin msn till någon okänd - utan också för deras pojkvänner.

Vilken värld, hörni.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...