Marie Bebådelsedag

... och snön virvlar ner över Västergötland trots löften om vår i mitten av mars. Jaja, det blir mindre fästingar till sommaren på det här viset, läste jag någonstans. Idag har det predikats om ängeln Gabriel och Maria, för smalögda kyrkobesökare som sovit en timma mindre än vanligt. I Norrmalms kyrka hade vi besök av elever från Tibro musikskola, som gjorde sitt bästa för att hålla komministern vaken.

Vilken fantastisk text! Man skulle kunna prata om den i flera timmar! Men jag fick hålla mig kort och koncis, bara snudda vid alla tankegångar som kommer. Marias uppdrag och Guds möjligheter. Tröst för vankelmodiga predikanter: Gud kallar inte människor som är kvalificerade - han kallar dem som är villiga, och utrustar dem. Frågorna kring jungfrufödseln, som inte är det minsta knepig för mig. Jag tror på Livets Gud som fixat formeln till allt liv, klart att Livets Gud fixar till det Gud vill. När, hur och varför kan vi gärna spekulera i.

Gammelmorfar har varit här med motorsågen under helgen och vi har fällt en björk. Vanvördigt egentligen, men nödvändigt. I konkurrensen mellan Berts körsbärsträd och vår björk gick björken bort. Vi har en till, så alla grannar får njuta av björklövsprickning i alla fall. Nya planer för nordvästra hörnet (tror jag det blir?) är en syrénberså. Med hammocken som jag fick i 30-årspresent. Älskar man livet, lever man det i en hammock.

Våfflor: gammelmormors recept: 2 ägg, 1,5 dl socker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 125 margarin och 1 dl vichyvatten. Fixa till som en sockerkakssmet och grädda i våffeljärnet. Enligt Kajsa Wargs tips ska smeten ringla sig från vispen, så är den perfekt för gräddning. Servera med sylt och grädde. Eftersom denna ritual är så starkt traditionsbunden, behöver man inte räkna points de första tre våfflorna, eller hur?

Bilden från susnet.se. Förresten, jag har placerat min blogg i
Skövde
på bloggkartan.se. Gör det du också!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...