Nu kommer turisterna till Skara

Det är alltid lika roligt när stockholmarna kommer ut till landsbygden. Tänk att det finns både ICA och systembolaget även utanför tullarna. :)

Tog Forden till Supermackan för att testa dom nya bromsarna och fick en härlig sommarupplevelse redan vid bröddiskarna.

- Asså, finns det inget sånt där som man bakar upp? hörs en kvinnoröst med stockholmsdialekt och volym av typen "Profil:utomhus" på min mobiltelefon.

- Joooråmorsan, checka baaakom dig, hörs en av sönerna iförd endast bermudashorts.

Dom tänker tydligen att man kan gå omkring på ICA utan tröja om man är på landet. Ingen bryr sig, typ. Men I´ve got news 4U: jag bryr mig och tycker det är jätteäckligt med folk utan tröjor i livsmedelsaffärer. Vi västgötar, vi kan det här med livsmedel, se.

På landet kan man inte heller utmärka sig så som man kan göra i stan. Det går inte att kommunicera skrikande på supermackan. Det funkar liksom inte. Vi vanliga blir helt störda i våra rutiner. Och vi vill inte höra om allt som inte finns heller. Konstiga korvar med polska namn. Hallå, vi har grillkorv, prinskorv och falu. Räckernte det kanske?

- Asså, har jag brödrost?! skriker Stockholmsmorsan ända bort till mjölken där resten av familjen släntrat.

Qué? Har jag brödrost? Jaja, jag är också förvirrad emellanåt, men vilka maskiner jag har på diskbänken har jag stenkoll på. Om man inte vet om man har en brödrost eller inte, då borde man nog gå ner på deltid och börja med chigong.

Själv tar jag tunnbröd och går vidare mot mjölken. Stockholmsfamiljen har redan hunnit till köttet, och nu hörs:

- Asså, har jag kanel?! Stockholmsmorsan har en stor korv med risgrynsgröt i handen som hon svingar omkring sig. Livsfarligt.

Jaha! Nu fattar jag plötsligt det där vid bakeoffavdelningen. Det var inte brödrost hon menade, utan rostbröd, som vi säger i Västergötland. Hon undrade alltså om det finns rostbröd eller inte hemma.

Jag blir helt fnissig och drar vidare till kassan. Stockholmspappan kommer snabbt efter och hittar en fyndlåda som han överlyckligt sticker huvudet i. Tänk så billigt det är på landet!

- Asså, tresmak eller choklad?! Stockholmsmorsan har landat i glassdisken. Alla på supermackan suckar.

- Ta bägge, säger jag till kassatjejen och fnissar. Glass går åt i värmen.

När jag packat ner mina grejer och går mot utgången är det sista jag hör...

- Asså, det finns inga pengar på ICA-kortet!!

Bá LUGN, darling, tänker jag. VISA-kort funkar här också. :)


Ps. Besök
Fame World om ni åker till Skara. Sen kan ni titta förbi mig så bjuder jag på en kaffe.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...