Helkväll på akuten

Jaha, var på Fame World och shoppade med kidsen. Lisa köpte 2 st skärp eftersom hon är jätteavundsjuk på det vita som jag köpte på MQ i Jönköping.
Väl hemma stöp jag ner i soffan med min Femina. Under tiden pysslar Lisa väldigt tyst i köket men kommer plötsligt ut med mkt blodigt finger.

Jag uttryckte mig inte helt i enlighet med min arbetsgivares riktlinjer men in till akuten åkte vi - Thomas mötte vi i dörren så Simon behövde inte åka med - och där blev vi sittande i 2 timmar innan operationen skedde. Ett stygn. Jag kom iaf ihåg att be om en minnessak som hon kan lägga i sin sommarlåda. (Kidsen har fått med sig lådor från dagis respektive skola som dom ska lägga sommarminnen i.)

En såndär nåltråd är inte lite grymt att ha med tillbaka!

Inte ett enda missöde inträffade på hela tiden, utom att jag fick parkeringsböter. Jag ställde mig faktiskt på Kyrkans plats, eftersom jag tycker att det är befogat men jag hade ju inget tillstånd med :/ Men 200 kr är väl en liten summa i sammanhanget.

Dom 200 kronorna kan t ex användas för att köpa in lite roligare tidningar till väntrummet. veckorevyn och Hemmets Journal från januari 2001 är faktiskt inte jättekul när man sitter och har tråkigt.

Här får Västra Götalandsregionen några enkla förslag på hur man kan göra akutmottagningsvistelsen trevligare för patienter och anhöriga:

1. Gör om väntrummen till relaxavdelningar. Färska glassiga magasin, sköna fåtöljer som är ställbara i olika lägen, frukt och juicer, kaffe och snacks, givetvis gratis.

2. Kalla patienterna kunder istället för patienter, det ger en mer serviceminded anda.

3. Sjukgymnaster kan turas om att massera kundernas spända axlar och nackar. Givetvis ska man kunna beställa fotvård och ansiktsrengöring medan man ändå är där. På dom större sjukhusen skulle man kunna ha en dropin-frisör också.

2. Akvariefiskar! Vi vill se nåt mer levande än träskohasande utslitna vårdpersoner.

3. Uppdatera de väntande var 15:e minut vad doktorn håller på med.

4. Anställ fler doktorer, (eller väck dom som har sovande jour.)


Fantastiskt.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...