Om föräldraförsäkringen och jämställdhet

Jag blir helt galen när jag läser socialdemokraternas nya tankar om föräldraförsäkringen. Nya dagar, nya pengar men samma gamla tänk. Pappan får vara hemma i hela 20 dagar efter förlossningen och hjälpa till. HJÄLPA TILL. Detta för att pappan och barnet ska få en bra relation.

Jaha, men månaderna 2-6 då? Och sen då? I min drömvärld skulle Thomas och jag varit hemma varannan dag med Simon för att han skulle få lika mycket tid med oss båda.

Vi delade på dagarna nästan exakt lika. Ändå fick jag som mamma höra "oj, har du redan börjat jobba?", och Thomas var duktig som "oj, vad länge du är hemma!"

Vad jag tycker just nu:

1. Inför fler dagar med föräldrapenning och höj taket.
2. Baka ihop föräldrapenningen med barnbidraget så det
framgår att det är BARNENS dagar och inte mammans och
pappans.
3. Barnbidraget skall naturligtvis delas på det sätt som
föräldrarna önskar.
4. Fler valmöjligheter i barnomsorgen. Bygg ut, gör mindre
grupper, fler förskollärare.
5. Insatser för att killar ska söka förskollärarutbildning.
Slopa den obligatoriska diskriminerande backgroundchecken
för killar.
6. Socialstyrelsen måste uppvärdera mjölkersättning AV
JÄMSTÄLLDHETSSKÄL om inte annat.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...