Skämmes, Anders Nilsson och Commerce!

Idag meddelar Sveriges Radio Skaraborg att nya ägarna till Skövdes kanske mest kända köpcenter, Commerce, beslutat att stänga ute Frälsningsarmén som har som tradition att stå där med sin gryta och samla in pengar.

Anders Nilsson, som är biträdande centrumchef, menar att de nya ägarna Diligentia vill fundera över vad som passar in i julkonceptet.

Därför tillåter man fortfarande t ex mobilabonnemangförsäljare, som står och ropar efter förbipasserande kunder.

Men jag tror och hoppas att många skövdebor nu kommer att protestera mot det här beslutet. Visst lägger vi ner pengar på julklappar till nära och kära. Men vi vill också lägga ner pengar i Frälsningsarméns, och andra organisationers, insamlingsbössor.


– Vi behöver ju få in pengar för att ha något att dela ut, säger Lotta Lundell, frälsningsofficer i Skövde. Vi kan ju inte hjälpa till om vi inte får stå med våran julgryta. Många människor förstår inte hur många människor det är som behöver hjälp.
Julen handlar om så mycket mer än kommers. Det handlar åtminstone om medmänsklighet, om man nu inte vill köpa hela det kristna budskapet. När ett affärsbolag väljer att stänga ute Frälsningsarmén för att de inte passar in i konceptet, då väljer jag att konstatera att Commerce inte passar in i mitt koncept. Så långt som möjligt kommer jag att välja bort Commerce i fortsättningen. Istället kommer jag att shoppa på Elins Esplanad, som nu välkomnar Frälsningsarmén.

fralsningsarmen.se


Svenska kyrkan i Skövde gör i år julkampanjen Strålande jul, som handlar om att fokusera på julens innersida. Läs gärna min krönika i Nära som jag också publicerat här.

Om du vill eposta Anders Nilsson är adressen anders.nilsson@diligentia.se.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...