Föredrar

Dödligheten minskar med två tredjedelar om kvinnor som har haft en hjärtinfarkt får genomgå en stresskurs, skriver Dagens Nyheter.

Skulle tro att dödligheten är hundraprocentig, oavsett om vi går stresskurser eller inte.

Men man kan nog ha nytta av att ha gått en stresskurs när man är nittifem och ligger hemma och väntar på att hemsjukvården ska sätta nyckeln i dörren. Det är säkert jättestressande att se berget av frigolitmatkartonger växa på diskbänken och fundera på om sköterskan kommer innan eller efter att den senaste alvedonen slutat verka.

Själv skulle jag föredra att dö av hjärtinfarkt när jag är femtifem, än dö av tristess när jag är nittifem. Faktiskt.

Nähä, vad bedrövligt. Så kommer det ju inte att bli. Vi kommer som nittiåringar naturligtvis sitta uppkopplade hela dagarna och twittra och uppdatera oss på fejan och vi kräver naturligtvis ordentliga pensionärsrabatter hos Telia.

Jag tänker inte äta någon äcklig frigolitmat med köttbullar utan lingonsylt, jag ska ha abonnemang hos Thai Thai och lunchen ska serveras exakt 12.30. Kommunal hemsjukvård, haha, vad roligt. Nej, till mig kommer ett privat vårdbolag som gör det jag betalar för, inga stressade utarbetade underbetalda tanter i min våning, tack. Kan man få lite lugn och ro på ålderns höst, tack.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...