Vissa frågor om vigselrätt och förslaget till ändring av äktenskapsbalken

Det har rått en viss förvirring i media kring vad som egentligen gäller med kyrkans syn på äktenskapet.

Sammanfattat: det har länge funnits en opinion i Sverige för att människor med samma kön ska kunna ingå äktenskap. Äktenskapet kan sägas vara ett teologiskt begrepp ("det är instiftat av Gud", osv), men är egentligen ett civilrättsligt vars former regleras av Sveriges riksdag. Ordningar som rör kyrkans gudstjänster regleras däremot av Kyrkomötet. Så kom 1995 statens registrering av partnerskap som kompletterades med kyrkans förbönsgudstjänst som välsignelse över ingånget partnerskap. Sedan några reformer kommit till (2003 - rätt att få gemensam vårdnad om barn och att bli adoptivföräldrar, 2005 - kvinnor som lever i partnerskap har rätt att få tillgång till assisterad befruktning) finns numera inga juridiska skillnader. Men det har hetat olika, och det är av olika anledningar inte bra.

Svenska kyrkan har utrett sin syn på homosexualitet sedan många år och det finns en majoritet i Kyrkomötet som vill att homosexuella ska kunna gifta sig i kyrkan. Det finns också en minoritet (främst bland Frimodig kyrka, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna) som menar att äktenskapet absolut inte kan förändras och att homosexuella verkligen inte kan få gifta sig i kyrkan. Vissa vill till och med att kyrkan hellre ska sluta ha vigslar helt.

Så kommer riksdagens utredning och så småningom regeringens proposition. Kristdemokraterna är inte med, utan frågan lämnas för beslutande i riksdagen. Socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet har en gemensam motion.

På kyrkokansliet förbereds ett förslag till vigselordning för par av samma kön för utskick på remiss. I maj 2009 föreslås den nya äktenskapslagen införas, men kyrkomötet sammanträder inte förrän i höst och kan fatta beslut först då.

Innan kyrkostyrelsen hinner titta på förslaget intervjuas ärkebiskop Anders Wejryd i Ekots lördagsintervju. Där har han med sig förslaget, som är en omarbetning av den tidigare välsignelsegudstjänsten. Ordet "äktenskap" finns inte med, Wejryd tolkar det inte som att man vill avskaffa äktenskapet, men i DN återfinns just den olyckliga rubriken. När vi till slut ser handlingarna är ordet äktenskap med - det har kyrkostyrelsen sett till.

Levi Bergström, kyrkostyrelsens vice ordförande, säger till Dagen att "orsaken till förvirringen var att kyrkokansliet missuppfattade sitt uppdrag, när man tog fram underlaget till måndagens möte. Kansliet hade trott att det skulle anpassas till välsignelseritualen för dem som ingått partnerskap.
- Det var därför de tänkte att "då tar vi bort allt som har med äktenskap" att göra. Men när vi såg förslaget arbetade vi om det.
Enligt Levi Bergström fanns det enighet bland arbetsutskottets sex ledamöter om det förslag som nu ligger.


Signaturen M undrar: "Vad tycker du om att kyrkostyrelsens förslag bara ska användas för homosexuella par och att den nuvarande ordningen i kyrkohandboken ska användas för hetrosexuella par?"

Jag tror att förslaget är utformat så för att kyrkostyrelsen inte vill föregå handboksutredningen som håller på att jobba med gudstjänstordningarna. Därför är förslaget väldigt likt 1986 års vigselordning, med justeringar av "man och kvinna" och med undantag av bibelordet "Därför ska en man lämna sin far och mor...". Inledningsordet är också justerat: "Kärleken har sitt ursprung i Gud. Förmågan att älska är Guds gåva till människan."
Jag utgår alltså från att kyrkohandbokskommittén kommer att få i uppdrag att utforma en vigselgudstjänstordning för alla par. Bra så.

En annan viktig fråga är den om den så kallade väjningsrätten. Jag har tidigare skrivit inlägget Om prästen själv får välja. Om Svenska kyrkan ska ha vigselrätt i fortsättningen måste begäran om detta ges in till Kammarkollegiet. Förutom att vi ska lösa de administrativa frågorna kring detta bör vi föra en diskussion huruvida alla präster ska ha vigselrätt (även pensionerade och icke-utövande?), ska vissa präster ha det och vilka kriterier ska gälla? Prästens egna ställningstaganden?

Kyrkostyrelsen skriver härvidlag:
"Var och en är behörig att utöva uppdraget som präst kan sägas själv förfoga över behörigheten att vara vigselförrättare i den meningen att han eller hon har rätt att förrätta en vigsel. " --- "Det finns inga bestämmelser i kyrkoordningen om skyldighet för en enskild präst att leda vigselgudstjänster. Däremot sägs i 17 kap. 2§ att den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att i sin församling bli delaktig av bl a vigsel."

Enligt regeringens proposition (men detta kommer vi alltså att besluta i kyrkomötet i höst) ska ingen vigselförrättare vara skyldig att förrätta en vigsel. Det är en myndighetsutövning, men den är förenad med en trosutövning som måste vara fri och frivillig. Det kommer alltså att finnas lagligt stöd för vad som nu gäller i kyrkoorningen vid välsignelse över registrerat partnerskap: "För den som anser att det strider mot hans eller hennes personliga övertygelse föreligger ingen skyldighet att medverka i genomförandet av gudstjänsten." (2§ SvKB2006:16)

Men kyrkostyrelsen skriver nu: "Det bör framhållas att denna väjningsrätt inte kan åberopas av en präst för att generellt undandra sig uppgiften att viga."

Om det finns oklarheter och frågor, så ställ dom gärna. Samtal pågår!



Vigselritualet i pdf
SOU 2007:17 - äktenskapsutredningen i pdf
Regeringens proposition 2008/09:80 Äktenskapsfrågor

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...