Jesus has left the building

"Jag har funderat på att gå ur kyrkan i trettio år. Jag tror det får vara."

DN-krönikören Lasse Granestrand tänker om efter att ha varit på familjemässa med sitt barnkörbarn. Allt är lugnt och ljust, prästen rör sig mellan miljöpolitik och familjerådgivning. Ja, det är väl så det är med religion. Att finna ett jag mitt i allt vi, ett vi mitt i allt jag. I Katarina kyrka hänger inte en blödande avrättad jesuskropp utan ett tomt kors med en slängd mantel nedanför.

Jesus må vara ute i kylan. Och vi inne i värmen. Tack Jesus. Må vi komma ut till dig emellanåt också.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...