Jag är inte trevlig, jag vet

"Jag ringer inte. Jag blir uppringd."


Sa jag helsurt jag när jag för sjuttonde gången denna månad känns det som jag försökte stövla förbi telefonförsäljarna utanför ICA. Dom är ju inte bara där, dom är utanför Coop också. Är det samma folk eller är dom klonade? Och vid ingången till Commerce, och går man upp mot bokhandeln så står dom där också. Jag blir galen. Jag orkar inte tänka efter vad jag ringer med för abonnemang. Jag orkar inte ens tänka på hur mycket jag ringer för. Jag vill inte ha något trådlöst bredband heller. Jag surfar med mobilen när jag vill surfa trådlöst, så jag vill inte byta abonnemang heller. Och hur stavar man till abonnemang egentligen *wiki på det* och jag hade rätt och om NÅGON ringer en gång till och vill få mig att byta försäkringsbolag eller beställa trädgårdsgödsel till nästa år kommer jag att slänga mobiltelefonen eller iallafall aldrig mera svara på den.

Alltså, kan jag inte bara, snälla, få gå in på ICA i fred och köpa hushållspapper och bajspåsar?

(Det här klagade jag på redan 2006 och det har verkligen inte hänt nånting.)

Uppdatering 22:56: Nu har jag tagit ett långt och avslappnande bad och därvid reflekterat över frågan jag brukar ställa till människor som sitter vansinniga och hoppar i min besöksfåtölj på jobbet, nämligen: "Jaha, och vad gör det här med dig?"

Bra fråga. Varför denna irritation? Jag tror det beror på att jag inte VILL vara otrevlig mot någon, när någon söker ögonkontakt vill jag inte titta bort och låtsas som jag inte ser. Frågar någon vad jag ringer med för abonnemang vill jag artigt svara vad jag ringer med för abonnemang. Jag kan till och med ta med fakturorna så dom ser exakt hur och när jag ringer, så att dom på sina anteckningsblock kan räkna ut vad jag skulle vinna på att byta till deras abonnemang.

Men det går ju inte. Som konsument kan man inte vara gränslös och prenumerera och abonnera på allt man träffar på när man är ute på stan. Det räcker med ett privatbredband. En digitalbox (eller två), en jobbmobil, en privatmobil, en jobbdator, ett vaktbolag, ett försäkringsbolag. Förresten, det är aldrig nån som ringer och frågar om jag vill abonnera på en annan vårdcentral. Det skulle jag köpa DIREKT.

Iallafall: eftersom jag är trött på finanskrisen också har jag ett bra tips till Anders Borg. Förbjud telefonförsäljarna på Commerce, så kommer köpindex att stiga minst trehundra procent i Skövde. Jag lovar. Jag kan tänka mig att själv åka dit en gång extra bara för att. Finns det verkligen inga prejudikat för sånt här?

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...