Svar till Mats Selander

"Karin, när börjar Guds kärlek för en människa? Vid graviditetsvecka 22?

Tror du på inkarnationen? När blev Gud människa? Vid graviditetsvecka 22?

Vad handlar Psalm 139 om? Ett foster EFTER vecka 22?

Betyder din gudstron ingenting för din syn på ofödda människor och deras värde? Det skulle vara intressant att få läsa hur du får ihop detta.

vänligen
Mats Selander
ordf. MRO"


Karin svarar: Hej Mats och välkommen hit. Min Gudstro betyder allt för hur jag upplever tillvaron och allt i den. Jag tror att Guds kärlek omfattar precis allting, varje löv, regndroppe, spermie, abortmotståndare, människoägg och daggmask. Det finns ingenting som är utanför Guds omsorg och kärlek, och det är stort.

När Gud blev människa vet nog bara Gud själv. Om det var när Gud fick tanken att bli det, vid befruktningen hur den nu gick till, eller vid födseln framgår inte med exakthet i Lukas evangelium. Men min magkänsleteologi säger mig att Maria bar Guds son under sitt hjärta - helt klart.

Det som är svårt med din och Människorätt för oföddas argumentation, är att ni så ensidigt och oreflekterat tar ställning för det ofödda barnet genom era dramatiska metoder. Som jag skrev tidigare i min blogg, frågan handlar egentligen inte om abort eller inte, utan om illegal/osäker abort och legal/säker abort. För som livet och verkligheten ser ut, kommer vi inte ifrån att oönskade graviditeter finns.

WHO uppskattar att det görs mellan 10 och 20 miljoner illegala aborter i världen årligen.

Varje år avlider en halv miljon kvinnor i anslutning till aborter, graviditet och förlossning. I vissa länder beror upp till hälften av dessa dödsfall på illegala aborter. Mellan 400 och 500 kvinnor dör varje dag i sviterna av illegala aborter.

Det handlar i hög utsträckning om mäns våld mot kvinnor, och ni kunde ju till exempel fokusera på att kvinnor blir ofrivilligt gravida vid våldtäkter, påtvingad prostitution och trafficking.

Och kan vi hjälpa vi kvinnor att kunna leva med sina graviditeter, även om de från början är är oönskade? Hur får vi påven att fatta att preventivmedel är endast av godo?

Jag kan inte säga att jag är FÖR abort, det kan nog ingen vara. Men jag är för en fri aborträtt, därför att alternativet vore omänskligt ur kvinnors synpunkt. Visst är det ett val - vem ska leva? Och vad är det som avslutas? Det är inga lätta frågor, men det blir inte lättare av att fördöma och peka finger och skuldbelägga dem som väljer abort. Det måste vara upp till var och en att avgöra och var och en måste få bli bemött med medmänsklighet, värme och respekt oavsett vilket förhållningssätt vi intar.

Jag vill också passa på att avråda känsliga läsare från att gå in och titta på Mats Selanders hemsida där en abortfilm med dramatisk bakgrundsmusik är utlagd på startsidan. Fråga till Mats: Har medverkande individer gett sitt samtycke till denna exploatering?

Men visst behöver det reflekteras. Jag läser i dagens Skaraborgs Läns Allehanda att det utförts 451 aborter på kvinnokliniken i Skövde i år fram till och med oktober månad. Flertalet av dessa kvinnor och män inblandade vet säkert hur barn blir till. Så frågan är varför de inte vill genomföra graviditeten - rädsla för hur ett barn påverkar situationen på arbetsmarknaden, har man dålig ekonomi eller är man rädd för förlossningen? Eller är man singel och vill inte ta hand om ett barn själv, eller?

De frågorna (och svaren på dem) är viktigare att diskutera och lösa politiskt än att lägga ut bilder och filmer på foster. Kostnadsfria preventivmedel borde vara en självklarhet. Men då måste politikerna börja våga ställa frågan om det är rimligt med 500 aborter per år i Skaraborg.

Uppdatering 30/11: Läs Johannes Forsbloms artikel på newsmill.

Andra bloggar om: , , .

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...