Mer om språktest

"Hej Karin, av din blogg har jag fått uppfattningen att du är folkpartist. Har
själv röstat på det partiet någon gång. Inför höstens val är jag som vanligt
osäker. Hajade till när jag cyklade från stan häromdagen och fick se en
valaffisch (från ditt parti) med följande budskap: "SPRÅKKRAV för medborgarskap
INFÖRT". Det gav mig en lite obehaglig känsla faktiskt. Är vi på väg
tillbaks till 30-talet? Vad tycker du om det budskapet? Förlåt att jag frågar
just dig, men du verkar vara van vid att stå till svars för det mesta...
Med vänlig hälsning / Gunilla"


Karin svarar:

Hej Gunilla!

Kul att du hittat hit!

Om språktest: Det finns många tveksamheter som jag skulle vilja bli utredda först. Ett exempel är nivån. Vad ska man kunna? En enkel dialog på ICA? Läsa protokoll från kommunfullmäktige?

Ett annat problem är att en del av de flyktingar som kommer hit inte ens har koll på sitt eget språk. Och språklärarna brukar säga att man måste kunna sitt eget språk bra för att kunna ta till sig ett annat.

Om nu funktionshindrade skulle få dispens: vilka skulle ge det, och hur pass funktionshindrad måste man vara?

Det låter som ett jätteprojekt, och jag blir mer och mer tveksam ju mer jag tänker på det. Krav är dessutom som ett ord som vi inte använder i det offentliga Sverige. Däremot tycker jag att SFI borde fungera bättre.


Här har jag skrivit mer:

Språklyftet Svar till DO

Andra bloggar om:
, ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...