Tal till studenterna

"Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus." (Ordspråksboken 20:1). Nej, det blir inte utgångpunkt för årets tal till studenterna, men undrar vad som skulle hända om jag faktiskt säger det. Men jag tänker vara konfessionell nog att citera Jesus i Matt 6:34. Förra året utgick jag från "Carpe diem" och det här är ungefär i samma stil.

Såhär tänkte jag förra året om skolavslutningar i kyrkan.

Uppdatering: Det blev lite coachning från Bergspredikan plus välsignelsen. Aftonbladet kör en grej om skolavslutningen i Lövestad (utan religiösa inslag). Men rektorns inställning får mig att nästan kvalificera henne till Karin dissar:

"Skolan vill dock ha en avslutning i kyrkan utan religiösa inslag som till exempel prästens välsignelse.
- Prästen själv skulle förstås ändå vara välkommen, säger Liselott Håkansson." (Källa: Aftonbladet).

Jag kan inte tänka mig att välsignelsen skulle vara farlig för någon. Och om jag har kränkt eller diskriminerat någon stackars elev får jag väl be om ursäkt.

Jag fick mig dock för en stund sedan tilldelat en ny tanke om skolavslutningarnas vara eller icke vara - att vi banar mark för de främlingsfientliga genom att inte tillåta skolan att ha sina samlingar i kyrkan. Tycker också att det är skillnad mellan olika sorters kyrkobesök: vid advent och påsk är det tydliga studiebesök, skolan förväntar sig att man ska berätta om tron, men på skolavslutningen hyr man kyrkan, och för att få hyra kyrkan måste man ha en präst med. Däri ligger problemet, som jag ser det.

Andra bloggar om ab-artikeln.
Läs också Erik Laaksos blogg, Jinges blogg samt Diskrimineringsombudsmannens utspel, och ledaren i SKTF-tidningen.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...