Naturens under

Alltså, vilken otroligt korkad spindel jag träffade på idag. Liksom i människovärlden finns det väldigt olika personligheter bland Spindlar. De allra flesta spindlar flyttar på sig när dom märker att någon med täcklasyr som vapen närmar sig för att kränka deras livsutrymme. De flesta gör det dessutom snabbt och effektivt. Men den här individen satt verkligen bara och tokglodde. Jag kom närmare och närmare, men den satt kvar och vägrade flytta på sig. Den borde verkligen skickas till Bräcke Diakoni för en kurs i omvärldsanalys. Nu kanske någon tror att den var död, men jag petade på den med ett pionblad, och då rörde den helt slött på ett mellanben. "Ursäkta, jag tänkte faktiskt måla här", sa jag. Och jag vann.

Så här i fotbollstider kan jag förresten rekommendera boken "100 saker du kan klara utan en karl!" av Alison Jenkins. ISBN 91-7233-085-6.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...