Hittat i gästboken: Gå på prästvigning!

"Hjälp!
Jag ska på prästvigning och har ingen aning om vad som är kutym. Kan man få några tips? Finns det kläder man inte ska ha på sig (inga bara axlar i kyrkan har jag koll på)? Presenter som inte är lämpliga (för visst ska man ha present med sig?)?"

Jadu. Helt rätt med täckta axlar. Inte alltför kort kjol. Jag kollade för säkerhets skull Magdalena Ribbings råd på dn.se. Högtidsdräkt för präster är ju kaftan, fast alla är ju inte lika snygga i kaftan som Fader Jonatan. En snygg dräkt skulle jag rekommendera, som du är dräkttypen. Annars brallor (inte jeans) och en snygg udda kavaj till.

Presenter? Beror ju på vilken person det är. Små presentböcker funkar ju alltid. Diktsamlingar som den nyvigde kan ha nytta av vid alla sommarmusikkvällar och helgmålsböner. Andra presenter som kan uppskattas är t ex presentkort på spa, massage, fotvård eller hos frissan. Eller varför inte en snygg blomkruka till trappan, eller ett tiopack jordgubbsplantor? Är det något som nyprästvigda behöver, är det avkoppling.

Själv fick jag en valp av mina föräldrar, men det krävs ju lite förberedelser för det. :)

Lycka till!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...