Låt bli biskop Hans brev

Jag blir bestört när jag läser Kyrkans Tidning idag. Biskop Hans Stiglund har skickat brev med lokaltidningar i Norrland med uppmaningen att skriva till honom utifrån följande frågeställning:

Vad tänker du om livet, om din vardag, om kristen tro, om den kyrka som jag är biskop i?

Och flera hundra människor svarar. Men Kyrkans Tidning har begärt att se breven, vad syftet är framgår inte. På frågan om han tänker lämna ut breven svarar biskop Hans:

– Breven är i grunden av själavårdande karaktär. Redan när jag skrev dem var det en förutsättning att det rör människors personliga förhållanden. Den huvudregeln vill jag stå fast vid, men sedan ska den naturligtvis prövas mot andra regler. I grunden är detta ett förtroende mellan mig och den enskilda människan.

Kyrkans tidning: Så breven kommer att hamna under undantagsregeln för offentlighet?

– Ja, absolut, som jag ser det.

Jag tycker att det är viktigt att veta att brev till en biskop alltså inte automatiskt faller under sekretessen även om det är ett brev med själavårdmässigt innehåll. Visserligen kan biskopen tycka det, men det ska tydligen naturligtvis prövas mot andra regler. Det är det första knepiga i den här historien. Det andra knepiga är att Kyrkans Tidning är intresserad av brev med själavårdsmässigt innehåll. Det här påminner om turerna kring Caroline Krooks brevhistoria.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...