"Homobeslut kan stoppa Carl-Erik Sahlberg"

Prästerna Lars Gårdfeldt och Lars Arnell har anmält äb-kandidaten Sahlberg till ansvarsnämnden för biskopar. Anledningen är Sahlbergs uttalande om att han inte tänker viga homosexuella som lever ut sin sexualitet, rapporterar Kyrkans Tidnings pappersupplaga.

Kyrkans Tidning har tidigare skrivit:
Carl-Erik Sahlberg skulle, som ärkebiskop, endast prästviga homosexuella som
inte lever ut sin sexualitet och han skulle komma i konflikt med beslutet att
införa en välsignelseakt för partnerskap. – Jag vet att jag har
många bakom mig. Om jag blev ärkebiskop skulle jag inte ägna många minuter åt
den frågan.

Nu blir Sahlberg med all säkerhet inte ärkebiskop, och hans uppenbara ointresse för frågan gör honom inte mer kvalificerad för jobbet.

Tillägg: Nu finns artikeln utlagd på kyrkanstidning.com. Jaja, jag måste nog ändå säga att Sahlberg är frimodig och envis! Biskopskandiderat till nästan alla stift, och ger inte upp. Han får några procent här och var, och det tyder ju på att det finns en liten minoritet som tycker som han.

Tillägg 2: Sahlberg godkänns.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...