Tala här, tack.

Det automatiserade samhället är en värld på gott och ont. Visst är det jätteskönt att inte alltid behöva sitta i telefonkö och vänta på lediga handläggare hos CSN och Försäkringskassan, eller kunna flytta pengar från det ena kontot till det andra med hjälp av några enkla tangenttryckningar.

Jag har till och med börjat vänja mig vid att beställa mat på McDonalds Drive in genom att prata med en låda ca 5 m före första luckan, där jag betalar innan jag åker till andra luckan, där min mat kommer ut. I luckorna finns förvisso trevlig personal, men det blir aldrig någon längre pratstund, och det är ju inte meningen heller.

Längre pratstund är det dock meningen att man ska få när man kommer i den olyckliga situationen att man behöver kontakta begravningsbyrå. Även här har automatiken kopplats in. På Fonusnet.se kan du planera och beställa din begravning hemma vid din dator. När du gjort dina val och skickat in beställningen, kontaktar en handläggare dig och gör slutofferten.

Fonus har lagt ner stort arbete på sajten. Man kan provlyssna på musikstycken och få mängder av alternativ.

Det här passar säkert en del, men jag är tveksam till konceptet. Många känslor kommer till ytan när man ska välja kista åt sin avlidna älskade. Bestämma blommor, sånger, gravplats osv kräver sin tid och omsorg. När vi tvingas ta de svåra besluten och känslorna blir starkare än vi klarar av är det tryggt, för att inte säga nödvändigt, att ha en levande, medkännande människa intill sig.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...