Om bibelsyn och bibelbruk

Ola skriver i gästboken: "tycker det är lite svagt av dig att tillskriva kalin uppfattningar som du vet att han inte företräder, som dödsstraff. du borde kunna föra fram din åsikt utan att fuska på det viset. annars är säkert du och dina vänner helt schyssta..."

Ola: Jag undrade hur Kalin resonerade omkring urvalsprocessen i sitt bibelbruk. Det är alltså så att man kan argumentera för företeelser som dödsstraff, slaveri, häxbränning, kvinnlig underordning med hjälp av bibelcitat. Eftersom Kalin läser bibeln bokstavligt i fråga om homo - och bisexuella, och dessutom väljer de mest dystra texterna, tänker jag att han måste ha någon modell för sin utvalsprocess. Jag fuskade inte utan ser bibelsynsfrågan som central i det här.

Som jag sa i programmet, man kan läsa bibeln på olika sätt. Jag väljer att se det centrala - Jesu sätt att förhålla sig till människor samt kärleksbudet. Yngve K talade om "den stora berättelsen" - skapelsen och dess ordningar, men jag talar också om "den lilla berättelsen", som handlar om två människor som älskar varandra. Far ingen illa av detta - kan jag inte se varför ett homosexuellt förhållande per def skulle innefatta mer synd än ett heteropar.

Urval och tolkning. Bokstav eller ande. Så tänker vi hela tiden.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...