Alf Svensson vill lämna Svenska kyrkan

Kyrkomötet kommer att rösta igenom en välsignelseakt för samkönade par och det tycker Alf Svensson inte om. Enligt DN överväger han nu att begära utträde ur kyrkan.

Det som förvånar mig i DN-artikeln är inte hans syn på samlevnad.

Det är naivt att tro att välsignelsen inte är en form av äktenskap. Äktenskapet är för mig en förening mellan man och kvinna. Det är ingen diskriminering att hålla fast vid den definitionen, säger han.
Nepp, det är att han överhuvudtaget är medlem i Svenska kyrkan. Det finns naturligtvis inga hinder för en pingstvän att vara medlem, men Alf Svensson säger själv att "man måste ju vara hederlig mot det samfund man är med i". Hur är det med de andra teologiska skiljelinjerna mellan pingströrelsen och Svenska kyrkan? Tycker Alf Svensson att barndopet är ok, men inte välsignelse över människor som vill leva tillsammans? Är det ok med biskopar och prästvigningar, men inte det vi gör?

Jag tror att det är en och annan som kommer att lämna Svenska kyrkan efter beslutet i kyrkomötet i morgon. Men jag är också ganska säker på att det är många som imorgon kommer att återinträda i Svenska kyrkan. Det gör mig glad.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...