"Skakning av barn ska stoppas med kampanj"

Vilket århundrade lever vi i? Har vi inte kriminaliserat barnmisshandel för länge sen? Att skaka ett spädbarn är farligt, skriver DN, och det förstår inte alla. I Sverige misshandlas upp till 100 barn varje år genom skakning.

Skakning?! Varför skulle ett skrikande barn sluta skrika genom att man skakar det?

"Det gäller att lära föräldrarna en strategi - vad som än händer får man inte skaka", säger sjuksköterskan Björn Tingberg.

Nej, verkligen inte. Det kanske är så att BB-personalen skulle coacha nyblivna föräldrar i empatiskt omhändertagande (hur man kramas), istället för att tjata om amning.

Hur ska kampanjen gå till då?
Jag är inte så naiv så att jag inte tror att barnmisshandel förekommer mer än vad vi tror. Men skulle en barnmorska säga till mig att inte misshandla mitt nyfödda barn skulle jag ändå skicka tanten på dörren.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...