Hört: Lalehs debutalbum "Laleh"


Det är inte svårt att gilla den här tjejen. Hennes musik är helt befriande annorlunda. Laleh skriver, sjunger, producerar och tänker. Lyssnaren bjuds generöst in i hennes värld, full av kärlek, protest, livslängtan och smärta. Ena stunden gör det ont att lyssna, andra stunden försänks jag i en dimma av välmående.

Bästa låten på skivan är helt klart "Live tomorrow" med ackordsbyten som gör att jag nästan faller i trans.

Its cold around me,
the night is young
the sun has fallen
and I´ve become
the lonely one


Laleh sjunger på svenska, engelska och persiska. Låtarnas karaktär varierar och kompletterar varandra. Ironin har en stor plats, som i t ex "Bostadsansökan" - om det nu är ironi eller...?

Laleh debuterar helt rätt i tiden. Etnotrenden hänger väl i ett tag till, "My number one" och "Temptation" lär väl spelas några vändor till på reklamradiostationerna. Laleh känns mer unik och kan hon bara hålla fast vid sitt eget sound kommer hon att hålla längre än vad Fame Factorystjärnorna gör, även om vi förhoppningsvis aldrig kommer att se Laleh i melodifestivalen.

Skivan släpps genom Lalehs egna förlag "Lost Army" och Warner Music. En del av intäkterna går till Attac och Amnesty. På sin hemsida skriver Laleh att man gärna får ladda ner hennes musik gratis om man inte har råd att köpa skivan, eftersom hon vet precis hur det är att inte ha råd. Huvudsaken är att musiken sprids.

"Det är helt absurt att man ska låta bli och lyssna på min musik bara för att man inte har pengar...jag litar på människors omdömmen helt enkelt och att sluta lita på folk det orkar jag inte sluta med att göra, vad finns det då för mening med allt jag gör.."
Vad härligt det låter - att inte orka sluta lita på folk. Jag känner att jag också vill vara 23 år och veta att det jag gör spelar någon roll.

Hursomhelst har jag bara en invändning mot "Laleh". Och det är att j a g tycker att kex uttalas sssccchhhäx.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...