Rikskollekt till Credo: tveksamt tycker jag.

Varje söndag tas kollekt upp i våra kyrkor. Vissa söndagar bestämmer församlingarna själva vart kollekten ska gå, ibland bestämmer stiften, och vid stora högtider bestämmer kyrkostyrelsen (kyrkans regering, kan man säga).

2006 års rikskollekter är fastställda enligt detta schema, och till min fasa ser jag att studentorganisationen Credo finns med i år igen. Varför blir jag sur på det då?

Credo, liksom den kritiserade oas-rörelsen, är organisationer/nätverk som inte klart tar ställning för kvinnliga präster. Man säger att
"I frågor som ligger utanför Trosgrundvalen, där vi utifrån ett gemensamt förtroende för Bibeln som Guds Ord ändå kommer till olika slutsatser, vill vi inte driva dem så att det leder till splittring av rörelsen, upplevelser av utanförskap eller minskad frimodighet i uppdraget. Istället vill vi, i ödmjukhet och respekt inför varandra och i ljuset av ett förnyat studium av Guds Ord, lyssna och lära av varandra och söka praktiska lösningar som bevarar enheten, friheten och handlingskraften."
(Direkt från Credos hemsida.)

I klartext innebär detta att kvinnliga präster stängs ute, eftersom vi innebär en splittring av rörelsen och bidrar till upplevelser av utanförskap hos dem som bara tycker att killar kan vara präster.

Detta fick jag bekräftat för mig när jag för en tid sedan ringde upp Credo och frågade rent ut om deras inställning till kvinnliga präster.

Dessutom medverkar vi till minskad frimodighet. Men samtidigt startas en ny nomineringsgrupp till kyrkovalet med just namnet "Frimodig kyrka" - med kvinnoprästmotstånd som huvudfråga.

Min åsikt är att man får ha sin åsikt. Självklart. Men Svenska kyrkan som sådan ska inte stödja kvinnoprästfientliga nätverk och organisationer, varken genom direkta bidrag eller genom kollekter. Här måste tas ställning, och ett bra sätt är att kyrkostyrelsen omprövar sitt beslut.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...