På med benvärmarna

Det här med 80-talsnostalgi som märks i både radio och tv just nu ger mig blandade känslor. Vilka tider, alltså, när man stod och fönade håret uppochnervänd med massa hårgelé. Det skulle stå rakt ut vid öronen. Jag gick på högstadiet då och det var egentligen inte en tid jag trivdes med. Läste Johanna Thydells "I taket lyser stjärnorna" och känner igen mig i mycket av det hon skriver om att vara inne eller ute, populär eller inte populär och hur lätt det är att halka från ena sidan till den andra.

I sexan var jag helt övertygad om att om jag bara var blond och kunde springa 60 meter under 10 sekunder skulle jag vara mycket lyckligare. I sjuan trodde jag att egen häst var livets mening, i åttan tänkte jag att jag skulle vara lyckligare om vi hade villa i Mariestad. I nian om hela min garderob kom från JC.

Men livet förändras. Det som var viktigt då är mindre viktigt nu. Jag var ett högstadiestud men just därför kunde jag utbilda mig. Villa i radbyn i Mariestad skulle jag aldrig kunna tänka mig. Håret färgar jag som jag vill och handlar mina kläder vart jag vill (nästan).

Men skulle jag inte vara lite gladare om jag kom tillbaka tillbaka efter semestern med en snygg Gucciväska eller D&G-brallor? Jag kan ha hur många hundar jag vill, men när vårdcentralen vägrar skriva ut Rinexin och ögondroppar sitter man ändå där med sin rinnande näsa.

Tävlandet, hörni. Jakten på lycka. På 80-talet fick man inte krisa. Man skulle vara lycklig. Nu kan man vara halvdeprimerad jämt utan att nån stör sig märkbart. Utbränd betyder att man har jobbat hårt = bra. Skilsmässa betyder väl att man har så mycket personlig integritet att man inte finner sig i vad som helst.

När jag hör konfirmandernas snack om inne och ute känner jag att det inte har hänt särskilt mycket på dom här åren. Eviga frågor om att duga eller inte duga, dricka vin eller inte. Men numera är det inte tabu att skära sig för att lindra ångest.

Hur som helst, Pet Shop Boys är fantastiskt bra. :)

Och min mor och jag har bokat in oss på spa den 25:e. Det hade varit urpinsamt när jag var 14 men nu ska det bli riktigt myyyysigt. :)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...