Fiskmåsen

En del beskriver sin tro som att vara som ett träd
Trygg och säker

Jag vet inte, jag
Det känns kanske tryggt att vara rotad
Känna rötterna djupt ner i myllan som kallas hemma

Men känna vinden ta tag i grenarna, slita och dra och rycka
det vill jag inte
Det gör ont
Sitter fast och alla ser mig

Jag vill med, följa vindens envisa kamp mot nya mål,
nya insikter, nya utsikter

Jag är ledsen, Gud, men jag kan inte vara träd
Jag vill hellre vara en fiskmås som sitter i trädet
Där kan jag få trygghet och styrka,

men framför allt beskydd.

Jag behöver nämligen ställen att gömma mig på
Och när det är dags släpper jag taget
och jag följer vinden
far ut över havet och landar på klippan

Mitt rotsystem bär jag inom mig
som en tvättpåse runt mitt hjärta

Jag är min tro
Jag är i min tro
Du är min tro

Bevarad, bevingad, till och med betvivlad

men fri.

(Psaltaren 36)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...