Du behöver inte dissa sjukvården - dom dissar dig

Egentligen borde jag ju skapa en ny blogg för allt sjukvårdsgnäll från min sida, men lite gnäll måste det ju vara på den här sidan för att balansera min vanliga positiva livssyn :)

Här ska ni få höra.

Fortsatt långa köer till BUP i Skaraborg
Köerna till barn- och ungdomspsykiatrin i Skaraborg fortsätter att vara långa. Icke prioriterade fall får vänta flera månader och även om ett fall är förhållandevis akut kan väntetiden bli lång.

- Folk som vill ha hjälp och känner att dom inte klarar sig själva, för dom förstår jag att en månad är väldigt långt, säger Sara, en av många som till slut fått hjälp efter att ha mått dåligt och skurit sig själv.



Läs mer på Radio Skaraborg

I programmet säger företrädare för vården att personer med problem som kräver mer långsiktig vård kan få vänta tre månader. Alltså barn och tonåringar med depressioner, ångest och annat som utvecklar sig till sånt dom inte vill ha dragandes med på vuxenpsyk sen: 25-åringar som fortfarande skär sig, 35-åringar som får diagnosen SVB-kärring. Inte ens på vårdhemmen kommer dom att ha lugnat sig utan kräva stesolid intravenöst i dropp från morgonkaffet till 18-nyheterna.

Nu var jag ironisk, men nu måste något hända.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...