Dagens ord: paja

För en liten stund sen var jag med om en helt sjuk grej. Jag satt vid pianot och lirade lite Ave Maria för avkopplings skull. Körde den i F dur eftersom jag tycker det är en behaglig tonart att spela i. Men..det är några toner som fattas i den och jag har inte riktigt fattat vart dom har tagit vägen.

Felix, vår högt älskade collie, störtar in och ylar helt bestört. Fattar inte vad det är för så brukar han inte göra. Min högt älskade man och musiklärare Thomas påpekar stilla att Ave Maria faktiskt är skriven i ass dur, så jag byter och vad händer - Felix lugnar sig och lägger sig ner. Hund med absolut gehör??!!

Vad har nu det här med dagens ord att göra?
Jo, när jag läste Horace förklaring till "paja"

ETYMOLOGI: [av fin. paijata, smeka, klema, sammanhörande med paija, leksak, omtyckt sak, estn. pai, snäll, rar, ss. sbst.: smekning, leksak]
(i Finl., vard., i sht i barnkammarspråk) smeka (ngn l. ngt); äv. i förbindelsen paja om (ngn), (grundligt l. livligt) smeka (ngn);


så fattade jag absolut ingenting. Paja betyder för mig att förstöra, sabba, göra sönder. Men här verkar det betyda precis tvärtom.

Felix reaktion på min jamsession i fel tonart kan illustrera den här dubbelheten - hans pajande ledde till en förbättring - rätt tonart med alla toner i.

Som en smekning av själen.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...