Dagens ord: klöka

Dagens ord från Svenska akademien hade jag aldrig hört talas om men håll med om att det är vackert.
Jag gissade på att det är ett substantiv, något man hade i lagårn förr till djuren. Typ: "Jag ska bara fixa den här klökan till Lillkossan."
Eller "Jag ska bara klöka hönorna innan jag kommer in."

Men det var alltså fel. Etymologin säger dialektalt från Götaland, roten är klak- och ursprungsbetydelsen: brista, spricka sönder, smälla.

Sen har det utvecklat sig till "kräkas, kasta upp, spy; äv.: hava kväljningar, kväljas."

Åh, vad jättebra att ha ett ord ist f "spy" som jag tycker är ett jätteäckligt ord. Klöka är mycket finare och det ska jag genast börja använda. Tack, snälla Horace. En gång hörde jag "reta matstrupen" men det fattar man ju inte vad det är. Lika dumt som "sköta magen". Vaddå, om man tycker det är pinsamt att säga kräkas och bajsa, kan man ju hitta på vackra ord ist f obegripliga omskrivningar.

Några funderingar omkring klökning. Tänk vad olika det kan vara. När jag var gravid blev jag jättelycklig och stolt efter klökningarna. Åt inte frukost månaderna 2-4 just därför. Men dagen efter en bättre middag känns klökningarna inte lika roliga.

Svenska Akademien har också hittat ett litet råd angående klökning:
Wil någon kasta vp .. han dricke warmt Watn, thet fordrar (dvs. befordrar) Klökelse.


Vänner, nu får vi tänka på att det är rötmånaden, så vi inte blir liggand med klökning resten av semestrarna.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...