Skolavslutning i kyrkan....njaaaäääää

Skolavslutningarnas tid är här och det är kul för ungarna med ett långt härligt sommarlov. Men det startar lite tokigt för en del. Varje år debatteras om den terminsavslutande högtiden ska hållas i kyrkan eller inte. Det stämmer inte med kyrkan och idén om icke-konfessionell undervisning, skriver bl a DN.

Själv kommer jag att vara med på två avslutningar i S:ta Helena kyrka. Där är mitt uppdrag att hålla tal till studenterna. Inget religiöst innehåll. Men med en präst (det tror jag är en uthyrningsteknisk finess) och i en kyrka med allt vad det innebär av symboler och atmosfär. Den blomstertid nu kommer ska sjungas.

Det blir en inre konflikt här.
Jag undrar om Skövde Arbetarekommun t ex skulle låna ut sina lokaler, fixa en lokal s-höjdare som konferencier, men uppmana denne/a att inte representera det som han eller hon är eller står för. *ironisk*

Men det är vad prästerna ska, alltid hjälpsamma och beredvilliga och mikrofonvana när ingen annan vill.

Lite trött blir man. Men dom vill vara i kyrkan. Vi stänger inga dörrar. Och jag kanske inte ens har prästskjorta på mig. Och jag lovar att inte säga J-ordet.....hihi....men jag tänker TÄNKA välsignelsen i huvudet i alla fall.

Jaja. Tråkigare kan man ju ha på jobbet.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...