Om skor

Alltså, en ny folksjukdom är på väg = flipflopsimhud. Apoteket måste ha köpt in tonvis med compeedplåster, för något så eländigt som flipflop har jag aldrig varit med om.

Jag provade i tio minuter och fick dessutom sendrag nästan omedelbart. Har man dom längre måste man ta på längre tills dess ovan nämnda simhud mellan stortån och tå nr 2 har utvecklats.

Nu varierar jag mellan mina vanliga sneakers, gräsklipparskorna, dom svarta ordentliga skorna, strandtofflorna, dom ljusa med vanliga remmar och mitt senaste fynd: ett par jättehärliga slip in med kilklack. Enda stället jag har skav på just nu är vänster stortå.


Här får du några enkla tips om hur du förebygger och behandlar skavsår:

Använd inte vanligt plåster för att förhindra blåsor, eftersom plåstret glider och förvärrar skavsåret.

Stick inte hål på blåsor. Det ökar infektionsrisken. Antiseptiska salvor och lösningar kan försämra läkningen.

Förebygg genom tejpning. Compeed kan användas både förebyggande och när det blivit en blåsa. Ha alltid med en förpackning i väskan - den kan bli ovärderlig.

Håll fötterna torra.

Tvätta händerna och rengör såret noggrant.

Håll dig i stillhet. ;)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...