Om dödshjälp

Har medverkat i en studie om eutanasi (Sarah Bäcklund, vård -och omsorgsutbildningen i Skövde) och nu har jag läst resultatet.
Det finns inte många ämnen som jag känner mig så kluven inför.
Min människosyn säger mig att det inte är rätt att förkorta ett liv pga bekvämlighet/flykt/brist på mening. Verkligheten ser inte lika enkel ut, det visar bl a fallet Terri Schiavo. Självmorden ökar.

Men hur liberal man än vill vara tror jag det uppstår mer problem än lösningar om vi inför aktiv dödshjälp i Sverige. Våra värderingar riskerar att urholkas ännu mer. Andra än individen själv sätter ribban för vad ett värdigt liv är. Misstanken om att våra äldre anhöriga inte får den vård dom förtjänar stärks. Läkaren i ovan nämnda studie, Anne Möller Bäcklund, säger:

Det är inte andligt hälsosamt för personalen inom vården att "spela Gud"


Det är f ö inte så hälsosamt för patienterna heller.

Diskussionen lär väl fortsätta. Men Rätten till vår döds hemsida ger mig ändå kalla kårar.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...