Hur man slösar skattemedel på enkelt sätt

Vaknar med ännu mer ont i huvet och röda kliande ögon. Pallrar mig upp ändå, lämnar Simon på dagis, hämtar alla som ska åka med, landar på jobbet, fixar det nödvändigaste, instruerar konfirmandassistenterna vad dom ska göra, pratar med Cecilia som tar mina 2 mässor och 3 dop på söndag, inga problem så långt.

Blir förb. för att jag inte blir frisk utan tvärtom, så jag ringer vårdcentralen, sista utposten innan total galenskap, för att få en superdupermedicin, en sån där som Göran Persson får när han blir förkyld dan innan partiledarutfrågningar, men det är ju heeelt lönlöst. Ringer vårdcentralen, kommer fram efter en kvarts upptagettutande, sen knappar jag in mitt telefonnummer, "så ringer vi upp dig på det här telefonnumret tjugo i tio" (metallisk telefonröst).

**

Personal på vårdcentralens telefonservice (P): -Jaaaa, det är vårdcentralen, syster xxx.

Karin Långström Vinge, skattebetalande patient, (K): Hej, jag är förkyld och har ögoninflammation och hinner inte det, jag behöver en bra medicin.

P: Jaaahaaa, hur länge har du varit förkyld?

K: Av och till sen november, men nu är det riktig kris för jag har konfirmation på lördag, två mässor och tre dop på söndag. Och idag och imorgon har jag jättemycket inför konfirmationen och dessutom morgonbön med Kd:s riksting på fredag morgon. Då kan jag inte se ut så här.

P: Jaaahaaa, har du tvättat med ljummet vatten?

K: Jadå. Det gör jag varje morgon, automatiskt. Plus alvedon, Kanjang och mormors lime-ingefärahäxjox. Men nu behöver jag en riktigt stark medicin.

P: Jaaahaaaa, det var ju synd. Rekommendationen är att man baddar ögonen flera gånger om dagen med ljummet vatten.

K: Men det hjälper inte. Det tog Simon en vecka att bli bra. Jag behöver en riktigt stark medicin.

P: Jaaahaaaaa, det finns ju iochförsig ögondroppar, men då måste en distriktssköterska titta på dig. *bekymrad*

K: Jatack, jag åker hem från jobbet nu, så jag kan vara hos dig om en halvtimma.

P: Jaaahaaaa, men det tar nog en vecka ändå.

K: Det finns ingen annan, stark medicin då?

P: Neeeeheeee......

K: Jaaahaaa, då får jag tacka dig för din tid, då. God förmiddag.

***
Dom ringer från dagis strax efter och meddelar att Simon har kladd i ögonen igen. "Han behöver kanske åka till vårdcentralen?"

Alltså: Jag tror att det finns medicin mot ögoninflammation. Och om den delades ut, behövde jag varken VAB-a (vård av sjukt barn) eller sjukskriva mig. Sjukvården borde ta ett mycket större ansvar för att faktiskt hjälpa folk att bli friska från såna här bagatellartade åkommor som man ändå måste vara hemma för eftersom dom är extremt smittsamma.

Det dröjer väl inte länge innan Thomas och Lisa blir smittade, så kan vi hålla på så här resten av året. På samhällets bekostnad. Och det här gäller inte bara oss, en vanlig småbarnsfamilj i Skara, utan tusentals andra. Undra på att det aldrig går att komma fram till Försäkringskassan heller, eftersom alla håller på att ringa dit hela tiden. Å alla FK-pengar går till VAB.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...