När religionen återkommer i politiken

Varför behöver vi icke-katoliker bry oss om vem som är påve eller inte? Är det inte katolska kyrkans egen sak?

Många ser en samhällsutveckling där religionen får allt större plats i politiken. Bra eller dåligt? Tja, beror väl på vem som för tillfället kan kalla sig makthavare.

Det behöver inte bara vara dåligt. Kyrkan kan använda sina resurser till gott inflytande. Svenska kyrkan som jag tillhör tycker jag (oftast) står med båda fötterna på jorden. Etiken måste utformas i varje tid och i varje kultur.

Men vi är inte ologiska, som minister Morgan Johansson skriver i SvD: "När religionen breder ut sig i politiken omöjliggörs all logisk diskussion."

Jag tror att Gud har skapat oss och därmed våra hjärnor (med förnuft) och hjärtan (med känslor). När hjärnan och hjärtat samarbetar blir det ofta väldigt bra. Jag tror Gud menar att vi ska använda vårt förnuft och tänka logiskt.

Men min kristna människosyn är kanske inte logisk i vissas ögon. Jag tycker t ex att det är helt logiskt och självklart att de apatiska flyktingbarnen och deras familjer ska få stanna.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...